Rodeo-skogs-ritt + B-ponny-aktivering

Idag kom jag ialla fall till stallet, första gången på 4 veckor. Idag är det lördag vecka 15.

vecka 14: avbokade jag då familjen var i Spanien och jag var ensam hemma med Sussi
vecka 13: påsklov-ingen ridning
vecka 12: födelsedagsfest för mormor
vecka 13: var jag i stallet sist och red Konjak

Idag var det uteritt första gången på terminen. Jag hade Debbie, en fuxfärgad C-ponny, som jag tidigare inte har ridit, och det började inte bra då ngn fick för sig att skaka av mattan framför ingången till ridhuset (mattan brukar vara gömd under sanden) så hästarna blev rädda.

Väl ute hade hästarna minst sagt vårkänslor då det sprallades både längre fram och längre bak i ledet. En av hästarna i mitten av ledet var dessutom stänkrädd så när hästen framför snubblade eller tog ett hjälpsteg (eller i trav och galopp) så blev han rädd. Debbie skötte sig fram tills vi skulle galoppera, eller fram till hon själv tyckte att det var dags att galoppera. Då kunde hon lägga in tre bocksprång på rad.

Frida (ridläraren) frågade om jag ville byta häst (till saken hör att det var första gången som jag satt på Debbie över huvud taget), och jag tackade glatt ja och fortsatte skogsturen på Mint, skimmelfärgad new forest.

Hem till stallet kom vi tillslut utan ngn avramling, även om det var nära ett par gånger, inte bara för mig.

Hon som jag leder på handikappen hade avbokat idag, men jag stannade och skulle leda Hagge. Då hans ryttare inte kom hoppade jag själv upp på honom och lät honom springa av sig lite till eftermiddagens ridlekis-lektioner. Hagge är en B-ponny på typ 20år, men han om man bortser från hans ibland lite stapplande gångstil i skritt så skulle han lika gärna kunna vara tio år yngre.

När jag kom hem och skulle se inspelningen från V75 och Olympiatravet så fungerade inte tv-boxen ... en hint till att man kanske borde plugga istället?
Ska göra ett försök o stänga av den o se om den skärper sig ...  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0